Forum Ezoteryczne BytZbiorowy
Witaj,

Informujemy, że to forum nie będzie już rozwijane, zapraszamy wszystkich do rejestrowania się i budowania z nami nowego forum na www.bytzbiorowy.pl

Zapraszamy

Forum Ezoteryczne BytZbiorowy


Strefa przyjazna dla wszystkich
 
IndeksFAQSzukajRejestracjaZaloguj
Zapraszamy wszystkich do tworzenia forum w nowej lokalizacji. www.bytzbiorowy.pl

Share | 
 

 jak dbać o głos?

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
AutorWiadomość
Admin
Administrator


Female

Liczba postów : 5583
Na forum od : 15/05/2010

PisanieTemat: jak dbać o głos?   Sro 19 Maj 2010, 21:21

Ćwiczenia
Przed ważnym wystąpieniem związanym w długotrwałym mówieniem lub przed zajęciami w szkole (dla nauczycieli), czyli przed sytuacjami gdzie istnieje poważne ryzyko nadwyrężenia strun głosowych i „złapania” chrypki, proponujemy wykonywać niektóre z poniższych ćwiczeń:
1. Relaks z oddechem: oddychamy: wdech to ziewnięcie, wydech to westchnięcie. Odwołujemy się do naturalnych odruchów naszego ciała.
2. Ciało bez szyi: chowamy głowę między ramionami, podnosimy barki do góry, tak, by szyja schowała się między nimi. Utrzymujemy napięcia przez kilka sekund, opuszczamy barki i odczuwamy rozluźnienie mięśni.
3. Automasaż: opukiwanie opuszkami palców twarzy, szyi, karku i ramion.
4. Napinanie i rozluźnianie całego ciała: spróbuj napiąć jednocześnie jak najwięcej mięśni ciała. Zaciśnij dłonie, podkurcz palce stóp, napij łydki, uda itd., zaciśnij też oczy, twarz. Utrzymaj napięcie kilka sekund, rozluźnij mięśnie i odczuj różnicę.
5. Ciepłe dłonie: pocieramy dłonie jedna o drugą, kiedy są ciepłe, przykładamy je do policzków; rozgrzewamy je ponownie. Następnie przykładamy ciepłe dłonie na szyję (okolica krtani) i kark. Ciepło z dłoni przechodzi na mięśnie, przyjemnie je rozluźnia.
6. Głowa na dłoniach: obejmujemy dłońmi głowę, następnie przesuwamy ją raz na prawo, raz na lewo powoli i rytmicznie, rozciągamy mięśnie szyi. Powtarzamy rozciąganie, dłońmi podnosimy i opuszczamy głowę.
7. Mim: wykonujemy różne głupie miny, próbujemy zaangażować jak najwięcej mięśni twarzy oraz wargi i żuchwę.
8. Kopara: wyobrażamy sobie, że zdarzyło się coś, co odjęło nam mowę i z wrażenia „opada nam „kopara” (luźny opad żuchwy, bez wysiłku).
9. Gumowa żuchwa: rozciągamy usta w szerokim uśmiechu, utrzymujemy ten uśmiech i jednocześnie opuszczamy i zamykamy żuchwę.
10. Jabłko: wyobrażamy sobie, że w dłoni trzymamy duże soczyste jabłko. Kilkakrotnie otwieramy buzię jakbyśmy chcieli je ugryźć.
11. Walka żwaczy: mocno zaciskamy zęby, następnie maksymalnie (uwaga na ‘zawiasy’) otwieramy żuchwę.
12. Malarz: otwieramy szeroko buzię, żuchwa opada i pozostaje nieruchoma (można delikatnie przytrzymać ją palcem). Czubkiem języka na podniebieniu malujemy różne obrazki.
13. Luz blues: swobodnie parskamy oraz wibrujemy wargami prrrr…., brrr….
14. Lew: zamieniamy się w groźnego lwa, wysuwamy język daleko na brodę i ziewamy z językiem na zewnątrz (nie pozwalamy mu się cofnąć podczas ziewania). Następnie wydobywamy długą samogłoskę aaaa….. i pilnujmy, by język nie uciekał do tyłu.
15. 1/2 ziewania: przeciągamy się i zaczynamy ziewać, ale zatrzymujemy się w jego połowie, utrzymujemy ten przyjemny stan odprężenia w gardle, krtani i żuchwie.
17. Mruczanki: delikatnie i cicho mruczymy mmmmmm… lub oooommm.

Regularne stosowanie ćwiczeń, zwłaszcza, gdy zaczynamy odczuwać napięcie lub pojawia się chrypka, przynosi efekty – przekonaj się o tym.

niektórzy artyści, nauczyciele czy wykładowcy, osoby, które pracują głosem, mają często z nim klopoty, np, pani Senyszyn. osoby dla których głos jest narzędziem pracy muszą umiejetnie o niego dbać. nie jest łatwo zaśpiewać dwugodzinny koncert w różnych warunkach atmosferycznych lub przemawiać dla studentów przez kilka godzin w dusznej auli.
aby nie doszło do zmian trwałych w strunach głosowych w postaci narośli na nich, co powoduje chrypkę i brak elastyczności głosu, stosuje się różne techniki rozciągania i relaksu przed i po wysiłku.
zauważcie, ze wokaliści raczej mówią cicho, gdyż zawsze starają się oszczędzać głos.
mogą to być techniki opisane przez ciebie, może to być joga, może też być rozśpiewanie gamy na przeponie w kilku oktawach i oczywiście o, oczym wspomniałaś rozciąganie żuchwy.
oprócz ćwiczeń można sobie pomóc dietą płynną rozgrzewającą, przed i w tracie np. rosół, kogel mogel, a po wysiłku np. herbata rumiankowa lub coś innego ściągającego.
Powrót do góry Go down
 
jak dbać o głos?
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Forum Ezoteryczne BytZbiorowy :: Świadome życie :: Świadome życie :: Zdrowe życie bliżej natury, kamienie i amulety-
Skocz do: